Tasarım Trendleri 2017

Trendler özellikle yaratıcılık gereken sektörlerde çok uzun ömürlü olmayan değişkenler olduğu gibi web tasarım için de geçerlidir. Çünkü web tasarım da sürekli değişen ve gelişen eşsiz bir sistemdir. Bu yazımızda 2017 yılı içerisinde bizi bekleyen trendleri inceleyeceğiz.
 
Web Siteleri Mobil Yaklaşımı Daha Çok Benimseyecek
Mobil cihazların hayatımızda bu kadar öneme sahip olmasını takiben, web tasarım ve mobil uyumluluk süreci artık başka bir boyuta taşınıyor. Önce masaüstü tasarım yapılırdı ardından kodlama esnasında mobil tasarım düşünülürdü ki artık bu durumu tam tersine çevirecek bir trend başladı.
 
Çünkü mobil cihazlardan yapılan aramalar masaüstü cihazları geride bırakmaya başladı. Özellikle İngiltere’deki birçok şirket içeriği daha küçük ekranda etkili bir şekilde sunmaya ve bunun önemine vurgu yapmaya başladı.
Tasarım öncelikle mobil ve daha küçük cihazlara uyacak şekilde tasarlanıyor, daha sonra geniş ekranlı cihazlara doğru çalışılıyor.
 
Aslına bakılırsa bu yöntemin en büyük avantajı mobil cihazların getirdiği kısıtlamalar ile markaların iletişim kurmak istedikleri temel içeriğin ve mesajın ne olduğunu gerçekten düşünmeleri için yararlı bir yöntemdir.
Akıllı telefonların çoğunlukla kullanıcıların bir defada kolayca görüntüleyebilecekleri içeriği göstermesi doğru bir yaklaşımdır. 
2017 yılı içinde içeriğini daha küçük ekranlarda sunma konusunda daha düşünceli bir yaklaşım sergileyen daha çok site görebiliriz. Bütün olarak değerlendirildiğinde mobil tasarım daha farklı bir kurgu gerektiriyor. Bu nedenle mobil tasarımdan başlayarak daha büyük ekranlara geçiş yapmak kullanıcı deneyimi bakımından da olumlu bir etki yaratıyor.
 
Responsive Tasarımın Geniş Alanlara Uygulanması
Son birkaç yıldır duymaya alıştığımız duyarlı (responsive) tasarım gelişimini devam ettirerek bu yıl içerisinde de bu ilerleyişini sürdürecektir. Neredeyse artık responsive olmayan sitelerin kalmayacağını söyleyebiliriz.
Responsive tasarımın ne olduğunu bilmeyenler için şöyle özetleyebiliriz. Temelde çeşitli büyüklükteki ekranlarda kendini en iyi gösterecek görünümü sağlayan ve yeniden yapılandırılan tek bir dinamik site oluşturmaktır. Daha detaylı bilgi için daha önce yazmış olduğumuz "Neden Mobil Uyumlu Web Sitesi" başlıklı yazımızı okumanızda fayda var 
Duyarlı tasarımın en büyük avantajlarından biri işletmelere mobil cihazlarda ve tabletlerde büyük ekranlar masaüstü ve dizüstü bilgisayarlara kadar etkili bir şekilde içerik sunumu sağlayan ve tek bir site üzerinden bunlara imkan sağlıyor olmasıdır. 
Maliyet avantajının yanısıra bu kullanım şeklinin bu kadar gerekli olmasının en önemli tsebeplerinden birisi ise Google’ın algoritma güncellemesinden kaynaklanmasıdır. Özetle Google’ın güncellemesi içeriğini optimize eden sitelerin sıralamasını mobil cihazlara ve kullanıcılara göre arttırıyor. Mobil cihazlar için optimize edilmemiş herhangi bir site çevrimiçi olduğu yerlerde gerilerde kalarak cezalandırılmıştır.
Web sitenizin Google tarafından mobil uyumlu olup olmadığını test etmek isterseniz Google Mobil Uyumluluk Aracı ile test edebilirsiniz.
Eğer web siteniz değil ise destek almak için İzmir web tasarım ajansı olan Varien Digital Agency ile irtibata geçebilirsiniz. 
Bu süreçte asıl önemli olan diğer bir konu ise son birkaç yıldır kullanıcı davranışının nasıl değiştiğidir. İnternet kullanıcıları tarama deneyimini kolaylaştıran mobil cihazlar için optimize edilmiş siteleri tercih ediyorlar ve bu tarz sitelerde daha uzun zaman geçiriyorlar. Mobil uyumlu olmayan siteler ise kullanıcı deneyimi söz konusu olduğunda sınıfta kalıyor. 
 
Tasarım Nasıl Olmalı
Web tasarıma yönelik mobil ve duyarlı tasarımlar popülerliğini korurken Wordpress’in de popülerliği artıyor. Önceden hazırlanmış temalar kullanım kolaylığı sağlarken açık kaynak kodlu oluşu risk de teşkil etmiyor değil.
Giderek daha çok görmeye başladığımız kullanıcı deneyimini sadeleştirmek için birbirinden esinlenmiş siteler görüyoruz. Ve giderek daha çok birbirine benzemeye başlayan tasarımlara sahip web siteleri ortaya çıkıyor. 
Tüm sitelerin birbirine benzemesi argümanına girmeden önemli olanın kullanıcı deneyimi olduğunu bilerek web tasarımın nasıl şekillendiğini görecğiz.
Günümüzde tüm sektörlerdeki birçok marka için çevrimiçi rekabetin üst düzeyde olması web sitelerinde bu doğrultuda geliştirilmesi gerektiğine işaret ediyor.
 
İllüstrasyonlar
İllüstrasyonlar bir web sitesini eğlenceli ve dinamik bir hale getirmek için harika bir materyaldir. Doğru ellerden çıktığında, markaların sesi olabilecek düzeyde bir etkiye de sahiptir. 
Dropbox kullanıcılarına hitap edebilecek nitelikte illüsrasyonlar  kullanan harika bir örnektir. Kendi içinde bir disiplin olarak illüstrasyona özgü eğilimler mevcut. Popüler bir akım haline gelen illüstarsyonların çağı daha yeni başlıyor diyebiliriz. Bu gibi yaratıcılığını ortaya koyan illüstrasyonları daha sık göreceğiz.
 
Tipografi
Tipografi doğru kullanıldığında aynı zamanda çok güçlü bir görsel araçtır. Psikolojik olarak insanda iyi hisler uyandırabilir veya sevimsiz bir etkiye de sebep olabilir. Cihazların çözünürlüğü giderek artıyor ve ekrandaki yazıların okunaklılığı da kolaylaşıyor.  Bu teknolojik gelişmeyi takiben markalar tipografinin sınırlarını daha ileri götürerek kullanıcılarına hitap etmeye çalışıyorlar.
Muntazam şekilde hizalanmış eşsiz bir tipografi ve çok sayıda dinamik metin ve görüntü katmanı, paralaks kaydırma ile birlikte çalışan aşırı büyüklükte ve tam ekran kullanımlar revaçta olduğunu söyleyebiliriz.
Tipografiyi doğru kullanmak gerçekten çok önemlidir. Büyük harflerle kurgulanmış doğru font seçimine sahip başlıklar, dinamik bir etki yaratmaya yardımcı olur.
 
Gerçek Fotoğraf Kullanımı
Fotoğraf her zaman web tasarımında genel olarak bir ana materyal olmaya devam edecektir. Her zaman olduğu gibi insanlar markalardan orjinallik bekliyor ve gördükleri fotoğrafın stock olup olmadığını anlayabiliyorlar.
Markalar ve tasarımcılar artık sitede kullandıkları görseller hakkında daha dikkatli düşünerek ve kendi özel çekimlerini kullanabilmek için profesyonel fotoğrafçılar tutacaklardır.
Maalesef artık itici bir hale gelen stock fotoğrafların kullanım oranları düşecektir. Tahminlerimiz birçok sitenin yapısında ve kullanılabilirliğinde giderek daha fazla olmasına rağmen daha yaratıcı markalı içerik üretildiği için daha görsel çeşitliliğe sahip ilginç içerikler olmasını bekliyoruz.
Firmaların marka yaratma sürecindeki fotoğraf, video, illüstrasyon ve tipografi yöntemlerini kullanarak kendi digital materyallerini oluşturmalarına yönelik yenilikçi yollar bulma konusunu merakla takip ediyoruz.
 
Animasyonlar Gelişiyor
Tarayıcılar ve dil çevirileri daha gelişmiş hale geldiğinden artık daha fazla web sitesi statik görüntü kullanımından vazgeçiyor. Kullanıcıların ilgisini çekmek için yeni yollar bulma ve iletişim kurma yaklaşımlarında benzersiz olmaya çabalarını animasyonlar ile destekliyorlar.
Hikaye anlatımı ile kişiselleştirilmiş içerikler daha fazla markanın kullanıcıların dikkatini çekme çabalarıyla yapılan animasyon programlarının gelişmesiyle daha da büyük rol oynamaya başlıyor.
Aynı zamanda animasyonlar içeriği yüklemek için beklerken kullanıcıyı eğlendiren, bir bağlantı üzerinden gezinip geri gelebilecekleri bir animasyon gösterebilirler. Bir kullanıcıya animasyon göstermek UX deneyimi konusunda ilginç bir gezinme deneyimi yaşatabilir.
Ayrıca kaydırma gezinme veya tüm sitenin odak noktası kullanılmak üzere entegre olabilen zengin tam ekran animasyonlar daha büyük ölçekte kullanılabilirler. Animasyon markaların kendileri ve kullanıcılar arasında etkileşim sağlaması için harika bir araçtır. 
Tabi animasyonları kullanırken kullanıcı deneyimini geliştirmek ve kullanıcıyı olumlu yönde etkileyebilmek için dikkatli kullanılmalıdır. Özellikle kullanılan bir animasyon yüzünden yavaşlayan bir site kullanıcı deneyimine olumsuz yansıyabilir. 
Öngörüler gittikçe daha fazla markanın sitelerini ve hizmetlerini inceleyerek kullanıcıların deneyimini arttırmak için animasyon uygulayabileceğini görecektir. Küçük dokunuşlardan hikaye anlatımlarına kadar minimal tasarım etkilerini görebileceğimiz animasyonlar önümüzdeki dönemlerde revaçta olacak.
 
Videoların Popülaritesi Artıyor
Bir resim bin kelimeyle ifade edilebilir. Ancak video bunun çok daha fazlasını yapabilir. Animasyonlarda olduğu gibi bir sayfadaki hareketli bir görüntü kullanıcıların ilgisini çeker ve iyi bir video izleyicisine doğru mesajı verebilir.
Video her ne kadar yeni bir yöntem olmasa da iyi kurgulanmış ve çok yönlü mesaj ileten pazarlama ve vlogging için geleneksel fotoğrafçılığa göre daha avantajlı konumda. Durağan görüntülerin düz ve hareketsiz olduğu yerlerde video verilmek istenen mesajı çekici kılmak ve dikkat çekmek için daha dinamik bir araçtır.
Videolar içerik dağıtımı için harika bir araçtır. Tüketicilerin internet trafiği incelendiğinde bu trafiğin büyük çoğunluğunun video ve mobil trafik üzerinden sağlanacağı öne sürülüyor. 
Videoları pazarlama amacıyla kullanmanın yanı sıra sosyal medyada da giderek yaygınlaşıyor. Canlı yayın içeriklerinin izlenme oranları insanların sadece video içeriğini değil, kişilerin kendi ürettikleri içeriklerini de takip ettiğini gösteriyor.
 
 
Cesur Renkler
2016 kesinlikle cesur renklerin kullanıldığı bir yıl oldu ve 2017 de öyle geçeceğe benziyor. Geçmişte kullanılan renk yoğunluğuna bakıldığında, klasik ve risksiz renk kartelalarında kalınmışken şimdilerde canlı renkler kullanılmakta olup birçok markada bu konuda cesur davranıyor. 
Web tasarımda daha cesur renkler kullanıcıların ilgisi çekmeye yardımcı olurken 2016 yılından itibaren benimsenmeye başlayan bu değişim 2017 yılında daha çok görünmeye başlayacak. Buna en iyi örnek Spotify’ı gösterebiliriz. Önceki kullanımına renk katarak daha iddialı ve akılca kalıcı bir yeşil tonunu tercih eden Spotify logosunun öncesi ve sonrası görünümünü aşağıda görebilirsiniz.
 
Paralaks Kaydırma Efektleri
Bir zamanlar bir sayfanın en altından geçmek için ayrılmış kaydırma efekti, şimdilerde çevrimiçi içeriği sunmak için daha yaratıcı kullanımlar sunuyor. Kaydırma çok yönlü bir elementtir ve tüm içerik türleriyle harika uyum sağlar. Kullanıcıların içeriklerine göre hareketli veya değişebilen statik içeriğin yanı sıra geniş kapsamlı ve tam ekran videolarının oynatılması ve duraklatılması gibi video tabanlı içerikle birlikte de uyum içerisinde çalışır.
Apple kendi sitelerinde gezinmeyi en iyi şekilde kullanan bir firmalardan birisidir. Tüm önemli ürün açıklamalarını statik olarak gizler ve sayfa boyunca güzel kesintisiz geçişler yaratmak için kaydırma ile kullanıcıyı yönlendirir. 
Bununla birlikte çoğu gelişmede olduğu gibi daha fazla tasarımsal deneyler yaparak kullanıcılardan geri bildirim elde ettikçe daha fazla işlevsellik ve ek iletişim seviyeleri ekleyerek daha iyi hale gelecektir. 
 
Asimetrik ve Düzensiz Görünüm
2016 yılında yapılan piyasa araştırmasındaki verilerin ortaya çıkışı ile birlikte 2017 yılı itibariyle hem asimetrik hem de alışılmadık düzenlerde büyük gelişmeler olabileceğini bekliyoruz. Tabi halen veri içeriği yoğun olan markalar ve hizmetler içeriklerini etkin bir şekilde organize etmek ve sergileyebilmek için grid yapıda kullanmaya devam ediyorlar. Ama onun dışındaki creative web sitelerini incelediğimizde bahsetmiş olduğumuz trendin etkilerini görebiliyoruz.

  • Varien Galeri Görseli